Zdrowie

Choroba siedząca czyli nałóg naszych czasów

7 lipca 2016 o 17:20   /   przez   /   komentarze (0)

Choroba siedząca (ang. Sitting Disease) nie jest faktyczną jednostką chorobową w diagnostyce lekarskiej, ale określeniem skutków siedzącego trybu życia. Co ciekawe „choroba siedząca” jest porównywalna do nałogu, a w niektórych krajach odbywają się nawet kampanie ostrzegające przed jej powikłaniami.

Wraz z postępem technologicznym co raz więcej ludzi zasiada przed biurkiem / komputerem i w tej pozycji spędza wiele godzin dziennie.

Statystyki pokazują, że 50-70 procent ludzi spędza powyżej 6 godzin dzienne w pozycji siedzącej, z kolei 20-25 procent siedzi powyżej 4 godzin przed komputerem.

Wrażenie, że przez „siedzenie” nic nie może nam się stać jest mylne, a skutki „choroby siedzącej” dotkliwe.

Zagrożenia jakie może wywoływać choroba siedząca:

  • ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2
  • choroby sercowo-naczyniowe
  • udary mózgu
  • bóle kręgosłupa, szyi i karku
  • dyskopatia
  • otyłość
  • nowotwór jelita grubego (niektóre badania pokazują wzrost o 13-30% ryzyka zachorowania na raka)
  • słabe krążenie
  • zanik mięśni
  • ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego wzrasta do 73% ( mniej więcej o 7% na każe 2 godziny siedzenia)

Szacunkowo, blisko 6% zgonów powiązana została z siedzącym trybem życia. Porównując:

8.7% zgonów wywołanych paleniem,

5.5% brakiem ćwiczeń

i 4.8% otyłością

Eksperci są zgodni co do tego, że należy ograniczyć siedzenie do minimum, a zarazem zwiększyć aktywność fizyczną.

Co zatem można zrobić, żeby zniwelować efekty uboczne siedzenia? Oczywiście ograniczyć siedzenie [sic!], zwiększyć aktywność fizyczną. Możesz również wykonywać codziennie kilka drobnych rzeczy, które również wspomogą w walce z „chorobą siedzącą”:

  • Często wstawaj, ustaw sobie nawet budzik, żeby pamiętać o wstawaniu
  • Jak wstaniesz, przeciągaj się, zrób „przeprost” kręgosłupa
  • Stój podczas rozmowy przez telefon
  • Zaopatrz się w krokomierz i co dzień rób więcej kroków
  • Parkuj dalej od sklepów, pracy, itp.
  • Wysiądź przystanek wcześniej i przejdź się
  • Wybieraj schody zamiast windy
  • Jeśli już musisz siedzieć – siedź prosto!
  • Siedź na piłce, ergonomicznym krześle

Świat nie lubi stagnacji, nasz organizm również..

Czy stoisz czy siedzisz.. RUSZ SIĘ!

Komentarze (0)

skomentuj

Komentarze
Imię E-mail Strona